Blenden in PSP

Deze les is gemaakt voor PSPX2, maar kan ook in lagere versies uitgevoerd worden.

Download materiaal voor deze les.


  1. Pak de zip uit en berg het masker 20-20 op in de map van maskers van PSP.
    1. Tip: maak een aparte map met de naam maskers (buiten de installatiemap van PSP in Program Files en berg daarin alle beschikbare maskers op.
    2. Geef deze locatie aan via Bestand- Voorkeuren - Maskers.
  2. Open een nieuwe afbeelding van 800 bij 800 pixels, transparant. Hierop komen straks de vier gemaskerde afbeeldingen om de lente te vieren. Minimaliseer deze afbeelding.
  3. Open de pl1 uit de download.
  4. Lagen - Masker laden/opslaan - Masker laden van schijf - kies 20-20
  5. De afbeelding wordt voorzien van het masker.
    1. (let op: wanneer het masker "verkeerd om" zit: Shift+K (masker omkeren).
  6. In het Palet lagen is de groep zichtbaar van het origineel, het masker en de gemaskerde afbeelding.
  7. Sluit de groep door daar op het "minnetje" te klikken.
  8. Ga naar Bewerken - Kopiƫren.
  9. Activeer de in punt 2 aangemaakt afbeelding en ga naar Bewerken - Plakken als nieuwe laag.
  10. Bewerk hierna de overige 3 afbeeldingen uit de download.
  11. Er zijn dan 5 lagen in totaal.
  12. Schuif ze naar eigen inzicht op de afbeelding uit punt 2.
  13. Gebruik eventueel het gum (de wisser) om storende overgangen te verwijderen. Denk er ook eens aan dit gereedschap in een lagere dekking toe te passen, zodat de overgangen vloeiender worden.
  14. Voeg een nieuwe rasterlaag toe.
  15. Vul deze laag met een verloop of effen kleur en schuif hem onder de vier gemaskerde afbeeldingen.
  16. Breng tot slot een tekst aan.
  17. Hierna alle lagen samenvoegen en eventueel nog voorzien van een rand.


©Marga de Bruyne
marga.eu
mijneigenfavorieten.nl/oudje